|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / UPA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
UPA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do počítačových architektur
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / 50
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/UPA-E
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KIV/POT
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními typy architektur počítačových systémů a jejich principy tak, aby porozuměli funkci jednotlivých částí počítače a v jednodušší formě se seznámili i s problematikou návrhu. Důraz je kladen zejména na porozumění součinnosti hardwaru a softwaru.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky pro získání zápočtu z UPA
o Samostatné vypracování tří úloh
- Zadání se přidělují při cvičení ve třetím týdnu semestru (nejpozději ve čtvrtém). Na konci semestru nebudou žádná zadání přidělována.
o Úspěšné absolvování přehledového testu, který se bude konat v jedenáctém týdnu semestru
- znalosti získané na přednáškách
- úlohy obdobné úkolům, probíraným v rámci cvičení
o Mezní termín pro získání zápočtu je poslední den zimního zkouškového období 12:00
o Získání zápočtu do konce 13. týdne semestru bude bonifikováno
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Požadavky ke zkoušce z UPA
Zkouška - písemná
Podmínky pro složení zkoušky:
o Zápočet
o Znalost látky v rozsahu přednášek
o Znalost některých partií, které budou předloženy k samostatnému studiu (výčet bude upřesněn v průběhu semestru).
Upozornění:
Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
1. Klasifikace výpočetních systémů. Přehled architektur.
2. Hodnocení výkonnosti počítačů. Metriky a metody měření výkonnosti.
3. Stavební prvky číslicových počítačů, logická algebra a logické obvody, číselné soustavy a kódy.
4. Základní funkční bloky počítače (sčítačky, registrové soubory, paměť).
5. Instrukční cyklus, výběr instrukce, provedení instrukce, třídy instrukcí.
6. Algoritmy základních operací, práce s čísly typu integer.
7. Operace s čísly s pohyblivou řádovou čárkou.
8. Mikroarchitektura, mikroprogramové řízení.
9. Přerušovací systém.
10. Přenos informace mezi jednotlivými částmi počítače, sběrnice.
11. Paměťový systém - hierarchie. Vyrovnávací paměti procesoru. Organizace virtuální paměti.
12. Systém pro vstup a výstup. Technické prostředky pro provádění periferních operací a jejich řízení.
13. Přehled architektur paralelních systémů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v činnosti počítače při vykonávání instrukcí v programu. |
vykázat základní znalosti z fyziky a elektroniky na úrovni střední školy |
rozlišovat analogové a digitální elektronické obvody |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
napsat program v některém programovacím jazyku. |
se orientovat v základech počítačové techniky |
se vyznat v základech funkce programového vybavení počítače |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
funkce jednotlivých částí počítače |
vzájemné interakce částí počítače |
principy interních funkcí počítačového systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
psát efektivnější aplikační programy |
vyhodnocovat objektivně výkonnost počítačových systémů |
vyznat se v součinosti systémového a aplikačního programového vybavení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|